نکاتی که یک بیوتی تراپیست حرفه ای باید بداند…
(نکاتی که یک بیوتی تراپیست حرفه ای باید بداند)
استاندارد های اتاق پوست و یک بیوتی تراپیست حرفه ای
اگر در زمینه ی خدمات مراقبت و درمان پوست فعالیت می کنید و یا قصد وارد شدن به این حوزه ی کاری را دارید، حتما با انواع کلاس های آموزشی آشنا هستید و یا تجربه ی شرکت در این جلسات را دارید. شاید در کمتر کلاسی برای شما به طور مفصل از شرایط استاندارد یک اتاق پوست و نکاتی که یک بیوتی تراپیست باید رعایت کند صحبت کنند. این در حالی است که انجام یک درمان ایمن و استاندارد، علاوه بر دانش و مهارت کافی، نیازمند رعایت کردن موارد مهمی است که ممکن است در برخی موارد نادیده گرفته شوند. همین امر باعث نارضایتی و کاهش مراجعین به آن مرکز نیز خواهد شد. به همین منظور تصمیم گرفتیم در یک مطلب جداگانه به بررسی این موضوع بپردازیم و تمامی نکاتی که طی سال ها تجربه توسط تیم دکتر جورقانیان به دست آمده است را با شما به اشتراک بگذاریم. رعایت تمامی این موارد می تواند در مسیر حرفه ای شدن به شما کمک شایانی نماید. ابتدا به استانداردهای اتاق پوست می پردازیم سپس مواردی که یک بیوتی تراپیست باید رعایت کند را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
[restrict]
استاندارد های اتاق پوست
۱٫ در ابتدا باید بدانید یکی از اصلی ترین الزامات کار شما فراهم آوردن شرایطی مناسب برای آرامش افراد می باشد. به همین منظور مکانی که به عنوان اتاق پوست برای خود انتخاب می کنید باید آرام و به دور از هرگونه آلودگی صوتی باشد. اگر قصد دارید در سالن زیبایی کار کنید پیشنهاد می شود اتاقی جداگانه درنظر بگیرید، چرا که هیچکس نمی تواند وسط انبوهی از اصوات مختلف مانند سشوار یا همهمه ی مشتریان آرامش داشته باشد.
۲٫ سعی کنید مکانی که انتخاب می کنید از تهویه مناسب برخوردار باشد تا هوای تازه باعث عاری شدن محیط از هرگونه بوی نامطبوع شود.
۳٫ همیشه لوازم پذیرایی داشته باشید و در بدو ورود از کلاینت خود پذیرایی کنید. رعایت این مورد باعث احساس خشنودی و ارزشمندی در افراد خواهد شد.
۴٫ بوی خوب باعث ایجاد فضایی مثبت و حس خوشایند در افراد می شود، پس حتما برای اتاق خود یک خوشبو کننده ی هوا با رایحه ای ملایم تهیه کنید. دقت کنید استفاده از بو های تند نتیجه ی عکس خواهد داشت و ممکن است باعث سردرد مراجعین شود.
۵٫ پیشنهاد می شود در اتاق خود یک دماسنج داشته باشید، چرا که متعادل نگه داشتن دمای محیط، امری بسیار مهم و حائز اهمیت است. دمای اتاق پوست شما باید به گونه ای باشد که مراجعین در هر فصلی از سال احساس سرما و یا گرما نکنند.
۶٫ نظافت و تمیزی محیط کار شما از الزامات ویژه ای است که در صورت رعایت نکردن آن علاوه بر تاثیرات منفی بر عملکردتان، باعث نارضایتی مراجعین نیز خواهد شد.
۷٫ به یاد داشته باشید تامین نور اتاق از منابع پخش در سقف و دیوار باشد، به طوری که مستقیما یک منبع نور در چشم مراجعه کننده روی تخت نتابد. تصور کنید هنگام گرفتن خدمات مستقیما نور زیادی بر چشمتان بتابد، مطمئنا باعث نارضایتی شما خواهد شد.
۸٫ نور اتاق باید به اندازه ای باشد که شما بتوانید به راحتی کار خود را انجام دهید و هم زمان به گونه ای باشد که مراجعین بتوانند در زمان گرفتن خدمات آرامش داشته باشند و استراحت کنند.
۹٫ تختی که تهیه می کنید حتما باید قابلیت تغییر زاویه و ارتفاع داشته باشد. ارتفاع تخت را طوری تنظیم کنید که افراد به راحتی بتوانند بر روی آن رفته و دراز بکشند.
۱۰٫ اگر در یک اتاق چند بیوتی تراپیست مشغول به کار هستند ترجیحا برای حفظ حریم افراد و القای آرامش، بین تخت ها از پارتیشن استفاده شود.
۱۱٫ حتما محلی امن برای قرار دادن لباس و وسایل مراجعین درنظر بگیرید. حرفه ای است اگر در آویز کردن لباس ها و وسایل به آن ها کمک کنید.
۱۲٫ بهتر است در اتاق خود روشویی نزدیک به محل انجام خدمات داشته باشید تا برای شستن دست ها و ابزارآلات در هر مرحله، زمان زیادی را در رفت و آمد نباشید.
۱۳٫ رعایت زمان بندی مراحل فیشال از اهمیت بالایی برخوردار است به همین منظور یک ساعت ترجیحا دیجیتالی برای اتاق پوست خود تهیه کنید تا زمان ماسک گذاری و یا خدماتی مانند اسیدتراپی و … را به طور دقیق بررسی کنید. ساعت را بهتر است روی دیوار و جلوی دید نصب کنید.
۱۴٫ صندلی چرخ دار نرم و بدون صدا داشته باشید تا ضمن راحتی حرکت حین انجام خدمات، از تولید صدای آزاردهنده جلوگیری شود. همچنین صندلی شما باید قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد تا بتوانید به راحتی در ارتفاع مناسب به صورت کلاینت تسلط کامل داشته باشید.
۱۵٫ سطل زباله ای که برای اتاق خود تهیه می کنید باید در اندازه ی مناسب و حتما پدالی باشد تا بتوانید با کمک پا سطل را باز و بسته کنید. این موضوع در تمیزی و نظافت دست هایتان امری ضروری است.
۱۶٫ سعی کنید زمان بندی مناسبی برای نوبت دهی به کلاینت های خود درنظر بگیرید تا افراد زمان زیادی را صرف انتظار برای ورود به اتاق نکنند. اگر محلی برای انتظار آن ها درنظر گرفته شود بسیار عالی است.
۱۷٫ برای تخت ها از روکش یکبار مصرف استفاده کنید و حتما تعویض روکش را در حضور مشتری انجام دهید. این کار باعث قوت قلب و ایجاد حس اطمینان در آن ها خواهد شد.
۱۸٫ تمامی ابزار آلات و لوازم مورد نیاز باید ضدعفونی شده مورد استفاده قرار بگیرند. طوری این عمل را انجام دهید که مراجعین متوجه ضدعفونی کردن لوازم بشوند.
۱۹٫ بهتر است به جای استفاده از هدبند های حوله ای از کلاه های یک بار مصرف استفاده کنید. در صورت استفاده از هدبند های حوله ای، حتما بعد از هربار استفاده آن ها شسته و ضدعفونی کنید. سپس آن ها بسته بندی کرده و در جای تمیز قرار دهید. پیشنهاد می شود سبدی برای هدبند های استفاده شده درنظر بگیرید و بعد از پایان کار در حضور مشتری آن ها را در سبد بیندازید تا در جریان پاکیزگی لوازم مورد استفاده قرار بگیرند.
۲۰٫ تمامی دستگاه ها، شلف ها و … باید عاری از هرگونه گرد و خاک باشند. وجود گرد و خاک بر روی لوازم باعث ایجاد حس منفی در افراد خواهد شد.
۲۱٫ پس از استفاده از هر دستگاه با الکل ۷۰ درصد به خوبی هندپیس ها را در حضور مشتری ضدعفونی نمایید.
۲۲٫ پتوهایی که استفاده می کنید لطفا پس از استفاده حتما شسته شوند. این کار از انتقال انواع بیماری های احتمالی… جلوگیری خواهد کرد.
۲۳٫ یکی از مهم ترین مسائلی که اتفاقا بسیاری از اسکین کر ها آن را نادیده می گیرند استفاده از موسیقی های بدون کلام و ملایم است. خیلی اوقات مشاهده شده در مراکز موزیک های شیش و هشت پخش می کنند که این کار علاوه بر برهم زدن آرامش، ممکن است سلیقه ی عده ای نیز نباشد. همین امر باعث می شود کسی که برای گرفتن خدمات به شما مراجعه کرده است تمام مدت زمان حضورش با تشویش ذهنی بگذرد. موسیقی بدون کلام و ریلکسی بهترین انتخاب برای اتاق پوست است.
۲۴٫ روشن کردن شمع های معطر علاوه بر ایجاد فضایی آرام بخش، به خوشبو شدن محیط کمک زیادی می کنند.
۲۵٫ نور های گرم باعث ایجاد حس آرامش در محیط می شوند. استفاده از این نور ها را در اولویت قرار دهید. نیاز نیست حتما از لوستر های گران قیمت استفاده کنید، شما می توانید با چراغ های دیواری و یا آباژوری کوچک از آرامش این نور ها بهره ببرید.
۲۶٫ قسمتی از دیوار را برای نصب مدارک کسب شده ی خود درنظر بگیرید. دیدن گواهینامه های معتبر برای افراد اطمینان خاطر ایجاد می کند.
۲۷٫ اگر اتاق شما پنجره دارد، برای حفظ حریم افراد حتما پرده ای مناسب درنظر بگیرید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.
۲۸٫ بسیار حرفه ای است که در بدو ورود به مراجعین روکش یکبار مصرف کفش دهید و یا دمپایی تمیز مخصوص محل در نظر بگیرید تا افراد پس از تعویض کفش ها با پاپوشی تمیز وارد محیط استریل انجام خدمات شوند.
۲۹٫ حوله های مورد استفاده برای تخت بهتر است به رنگ سفید انتخاب شوند، چرا که رنگ سفید نشانه ی پاکیزگی است. دیدن حوله هایی سفید و بدون لکه باعث ایجاد حس اعتماد به نظافت استاندارد مرکز شما خواهد شد.
۳۰٫ درنظر گرفتن یک آیینه ی تمیز در اندازه ی مناسب در محل توصیه می شود.
۳۱٫ استفاده از گل های طبیعی و سبز رنگ می تواند به حس مثبت محیط کمک کند.
۳۲٫ سرویس بهداشتی یکی از مکان هایی است که نظافت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است به هیچ عنوان در تمیزی سرویس سهل انگاری نکنید. حوله ی کاغذی یکبار مصرف، خوشبو کننده، مایع دست شویی مناسب، سطل زباله و آیینه ی تمیز فراموش نشود.
استاندارد های بیوتی تراپیست حرفه ای
حالا که با استاندارد های اتاق پوست آشنا شدید به سراغ بررسی مواردی خواهیم رفت که شما به عنوان یک بیوتی تراپیست حرفه ای ملزم به رعایت آن ها می باشید.
۱٫ قبل از حضور کلاینت در مرکز حضور داشته باشید و شرایط اتاق را آماده کنید. اینکه به مراجعین بفهمانید در انتظارشان بوده اید باعث دلگرمی خواهد شد.
۲٫ پرونده های مراجعین خود را کاملا مرتب دسته بندی کنید و بعد از هر جلسه با دقت آن ها را پُر کنید. نوشتن اطلاعات دقیق و بازگو کردن آن ها علاوه بر امکان بررسی روند درمان، باعث امنیت خاطر افراد خواهد شد.
۳٫ برای هر فرد قبل از شروع به کار، زمان مناسبی را جهت مشاوره درنظر بگیرید و روند درمان را برای او کاملا توضیح دهید. این حق آن هاست تا از روند درمان خود مطلع باشند.
۴٫ بهتر است برای بهداشت خود و مراجعینتان، ب جز مرحله ی ماساژ از دستکش یک بار مصرف استفاده کنید. به یاد داشته باشید حفظ تمیزی دستکش نیز بسیار مهم است. اگر مجبور به لمس محل آلوده ای مانند گوشی، دستگیره در و یا …. شدید حتما با آب و صابون و الکل به خوبی دست ها را ضدعفونی کنید. همچنین اگر از دستکش استفاده نمی کنید دست های خود را در حضور مراجعین شسته و ضدعفونی کنید.
۵٫ سعی کنید برای پاک کردن صورت و ماسک ها، حوله یک بار مصرف تهیه کنید. این کار علاوه بر ایجاد حس خوب در افراد، زحمت شستن حوله ها را نیز برای شما کم می کند.
۶٫ به عنوان بیوتی تراپیست در اتاق از پوشیدن کفش های پاشنه بلند پرهیز کرده تا از ایجاد سمفونی آزاردهنده هنگام راه رفتن جلوگیری شود.
۷٫ دست های شما باید همیشه ناخن های کوتاه داشته و خوشبو باشد. لطفا در منزل هنگام آشپزی و استفاده از مواد بودار مانند سیر و پیاز از دستکش استفاده کنید. ناخن های کاشت با انبوهی از آلودگی در زیر آن ها هرگز در شان یک بیوتی تراپیست حرفه ای نمی باشد.
۸٫ ممکن است مجبور باشید در محل کار غذا بخورید، سعی کنید غذاهای بو دار میل نکنید تا بوی غذا در محل پراکنده نشود. همچنین توجه کنید بعد از صرف غذا دست هایتان را به خوبی با صابون شستشو دهید تا بوی غذا از آن ها برطرف شود.
۹٫ از مراجعین خود بخواهید تلفن همراه خود را بی صدا کرده و خودتان نیز بالای سر آن ها با تلفن صحبت نکنید. به صدا درآمدن مکرر زنگ تلفن باعث اختلال در تمرکز شما و برهم زدن آرامش محیط می شود.
۱۰٫ صحبت های زنانه و خانوادگی هنگام گرفتن خدمات برای بسیاری از افراد ناخوشایند است. آن ها ترجیح می دهند در مدت زمان حضورشان در مرکز شما به دور از هیاهو و استرس زندگی، صرفا آرامش را تجربه کنند پس جدا از این موضوع بپرهیزید. البته به یاد داشته باشید این به معنای رفتار سرد و ارتباط نگرفتن با آن ها نیست اما صمیمی شدن بیش از حد با مراجعین رفتاری حرفه ای نمی باشد.
۱۱٫ داشتن کلاه، روپوش، بدنی تمیز و خوشبو و استفاده نکردن از زیورآلاتی مانند انگشتر نشانگر حرفه ای بودن شماست.
۱۲٫ ترجیحا از عطر های خوشبو و ملایم برای لباس های خود استفاده کنید.
۱۳٫ برای انجام خدمات، بر روی کلاینت خیمه نزنید تا از احساس خفگی در شخص جلوگیری کنید.
۱۴٫ پوست صورتتان ویترین کار شماست، مراقبت از پوست خود را فراموش نکنید. وقتی شخصی از بیوتی تراپیستی که خود دارای مشکلات پوستی زیادی است مشاوره می گیرد نمی تواند به او اعتماد کند. چرا که او هرچند غلط اما دچار تردید در درمان پیشنهادی خواهد شد و این سوال برایش پیش خواهد آمد که اگر درمان ها موثر هستند چرا برای خود نتیجه نداده؟ بالعکس اگر شما پوستی با طراوت و سالم داشته باشید هرچند حتی اگر ارثی باشد، اما باعث انگیزه در افراد خواهد شد.
۱۵٫ یک اسکین کر حرفه ای هیچ زمان در محل کار با آرایش غلیظ و کرم های سنگین حضور پیدا نخواهد کرد. در غیر این صورت اساس کار خود را زیر سوال برده اید.
۱۶٫ در مشاوره ی اصولی همیشه تمامی مشکلات پوستی هر فرد بدون از بین بردن اعتماد به نفس و ناامید کردن بازگو خواهد شد. برای مثال نگویید: ( وای چقدر پوستت افتضاح شده، چرا دیر مراجعه کردی؟)، بهتر است بگویید: (درست است که پوست شما دچار آسیب xوy شده است، اما وضعیت خیلی هم بد نیست. کافی است صبر داشته باشید و به من اعتماد کنید).
۱۷٫ موهایتان همیشه مرتب و تمیز باشد، حتی همان مقدار که از کلاه بیرون است.
۱۸٫ دندان های تمیز و دهانی خوشبو نشانگر شخصیت شماست.
۱۹٫ سعی کنید زمانی که در حال انجام خدمات هستید به دلیل نزدیک بودن با صورت مشتری ماسک بزنید تا نفس شما به صورت او (یا بلعکس) برخورد نکند.
۲۰٫ پس از پایان کار به کلاینت برای بلند شدن از تخت کمک کنید، لوازم و لباس های او را در اختیارش بگذارید، سپس درباره ی محصولاتی که در منزل باید استفاده کند با او صحبت کنید و در نهایت او را تا جلوی در بدرقه کنید.
۲۱٫ پس از رفتن افراد از مرکزتان، آن ها را به حال خود رها نکنید. به صورت تماس تلفنی و یا با پیام، میزان رضایتمندی آن ها را از جلسه ی انجام شده جویا شوید و روند بهبودی را بررسی کنید. آن ها با پیگیری و اهمیت شما به حضورتان دلگرم خواهند شد. همچنین با دریافت پاسخ نظر سنجی می توانید نواقص کار خود را برطرف نمایید.
۲۲٫ در آخر هم به یاد داشته باشید رفتار و صحبت محترمانه با مراجعین باعث رونق کسب و کار شما خواهد شد.
[/restrict]
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.